سنابرق

یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی و سید علی کشفی

سنابرق

یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی و سید علی کشفی

سنابرق

بسم الله الرحمن الرحیم
یکاد سنابرقه یذهب بالابصار*

در تاریکی ها و سردرگمی های این زمانه ی شگفتی آور دست به دامان آیات قرآن و احادیث شریفه و نوشته ها و تعالیم علما و اولیاءالله، با بهره گیری از علوم دینی کوشیدیم درخششی پدیدآوریم و آن را با الهام از شرح دعای رجبیه ی جدبزرگوارمان علامه کشفی* ، سنابرق نام نهادیم که راهگشای قلبهای سلیم باشد.
خواستیم مرواریدهای نابی را که از دریای بیکران کتب و منابع دینی اصطیاد کرده ایم با شما شریک شویم.
حیفمان آمد نگاره های زیبا از دستخط و تصاویر علما ی قدیم و معاصر را تنهایی ببینیم.
گاهی غیرت دینیمان پاسخگوی صریح، قاطع و واضحی برای سوال ها و متنهای تلگرامی شد و ما بر آنیم تا آنچه از سطح سواد طلبه ی ساده ی علوم دینی برمی آید در این مجال هم بگنجانیم. و خرده یادداشت ها و تحلیلهای کوتاهی را که از ذهن کوچکمان میگذرد با شما در میان بگذاریم. و البته که این نوشته ها احتمالا نقص‌ و کاستی دارد. مایه ی افتخار است که منتقدان و صاحب نظران در این راه یاری صمیمانه خود را از ما دریغ ننمایند. باشد که با کمک یکدیگر سلاح درخشانی بسازیم که در تاریکیها راهگشا بوده و سبب رضایت پیامبر صلی​ الله علیه و آله و ائمه عصمت و طهارت را فراهم آوریم و معنای عالی سخن شاعر شویم که فرمود؛
"از سنا برق آتش شمشیر
عرشیان را سنا فرستادی"*


* سوره مبارکه نور آیه 43
نزدیک است که درخشش آن (نور رعد و برق) چشم ها را از بین ببرد.
* سنابرق فی شرح البارق من الشرق اثر علامه سید جعفر کشفی
*دیوان خاقانی. قطعه321

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

قصه پر غصه رؤیت هلال

چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۰۱ ق.ظ



🔸هر سال ابتدای ماه مبارک رمضان و انتهای آن، بحث رؤیت هلال در محافل دینی مطرح می شود و مثل همیشه سخن از اختلاف مراجع معظم تقلید در اعلام شروع و پایان ماه مبارک رمضان است.
حال با توجه به اختلاف مراجع ، آیا مساله رؤیت هلال تقلیدی است؟ می توان گفت هم تقلیدی است و هم تقلیدی نیست.

🔹اما تقلیدی نیست، چون مراجع در کتاب های رساله، راه های ثابت شدن اول ماه را ذکر کرده اند اما سخنی از نظر مرجع تقلید به میان نیامده است: اول : خود انسان ماه را ببیند . دوم: عده ای که از گفته آنان یقین یا اطمینان پیدا شود. سوم: دو مرد عادل شهادت دهند که ماه را دیده اند.
بنابراین اگر یکی از راه های فوق برای مکلف ثابت شد می تواند طبق آن عمل کند حتی اگر مرجع تقلیدش روز دیگری را اول ماه اعلام کرده باشد.

🔸اما از جهت دیگر مساله تقلیدی است. چون در رؤیت با چشم مسلح ـ مثل تلسکوپ ـ اختلاف است. هم چنین در مساله وحدت افق نیز اختلاف وجود دارد. عده ای مثل آیت الله العظمی خویی وحدت افق را شرط نمی دانند و لذا اگر در آفریقا هم ماه دیده شود برای عراق و ایران هم ثابت می شود. اما عده ای دیگر از مراجع این مبنا را قبول ندارند.
ما دامیکه این اختلاف مبنا در مساله رؤیت هلال وجود دارد، این قصه پر غصه ادامه دارد و حل نخواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی