سنابرق

یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی و سید علی کشفی

سنابرق

یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی و سید علی کشفی

سنابرق

بسم الله الرحمن الرحیم
یکاد سنابرقه یذهب بالابصار*

در تاریکی ها و سردرگمی های این زمانه ی شگفتی آور دست به دامان آیات قرآن و احادیث شریفه و نوشته ها و تعالیم علما و اولیاءالله، با بهره گیری از علوم دینی کوشیدیم درخششی پدیدآوریم و آن را با الهام از شرح دعای رجبیه ی جدبزرگوارمان علامه کشفی* ، سنابرق نام نهادیم که راهگشای قلبهای سلیم باشد.
خواستیم مرواریدهای نابی را که از دریای بیکران کتب و منابع دینی اصطیاد کرده ایم با شما شریک شویم.
حیفمان آمد نگاره های زیبا از دستخط و تصاویر علما ی قدیم و معاصر را تنهایی ببینیم.
گاهی غیرت دینیمان پاسخگوی صریح، قاطع و واضحی برای سوال ها و متنهای تلگرامی شد و ما بر آنیم تا آنچه از سطح سواد طلبه ی ساده ی علوم دینی برمی آید در این مجال هم بگنجانیم. و خرده یادداشت ها و تحلیلهای کوتاهی را که از ذهن کوچکمان میگذرد با شما در میان بگذاریم. و البته که این نوشته ها احتمالا نقص‌ و کاستی دارد. مایه ی افتخار است که منتقدان و صاحب نظران در این راه یاری صمیمانه خود را از ما دریغ ننمایند. باشد که با کمک یکدیگر سلاح درخشانی بسازیم که در تاریکیها راهگشا بوده و سبب رضایت پیامبر صلی​ الله علیه و آله و ائمه عصمت و طهارت را فراهم آوریم و معنای عالی سخن شاعر شویم که فرمود؛
"از سنا برق آتش شمشیر
عرشیان را سنا فرستادی"*


* سوره مبارکه نور آیه 43
نزدیک است که درخشش آن (نور رعد و برق) چشم ها را از بین ببرد.
* سنابرق فی شرح البارق من الشرق اثر علامه سید جعفر کشفی
*دیوان خاقانی. قطعه321

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است



🔻آیت الله جوادی آملى در دیدار اهالی روستای احمدآباد دماوند:

🔸وجود مبارک صادق(ع) فرمود ذات اقدس الهی انسان‌ها را آزاد آفرید همه کارها را در اختیارش قرار داد اما در اختیارش قرار نداد که خود را ذلیل کند، عرض کردند چطور آدم خودش را ذلیل می‌کند؟ فرمود همین که وارد کاری می‌شود که نمی‌تواند بیرون بیاید. آدم وارد کاری بشود که اول خروجی‌اش را فکر کند، کاری وارد شود که خروجی‌اش را نداند مثل این کِرم ابریشم است، کِرم ابریشم چرا خفه می‌شود؟ برای اینکه دور خودش می‌تَند و آن وسط خفه می‌شود. ما الآن در حوزه علمیه هستیم حدّ ما مشخص است که وارد چه علمی بشویم آن علمی که مربوط به ما نیست و نمی‌توانیم آن را درک کنیم که برای ائمه(ع) است و برای بزرگان، آن را وارد نمی‌شویم دیگری که حوزه علمیه نیست در کارهای آزاد است یا وارد کاری می‌شود که می‌تواند بیرون بیاید، خوب اداره کند. کاری که آدم نمی‌تواند اداره کند می‌ماند، این باعث ذلّت خود آدم است و حضرت فرمود خدا این کار را اجازه نداده است.

🔹 عنِ الصَّادقِ علیه السّلام قال:
 لَا یَنْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ أَنْ یُذِلَّ نَفْسَهُ قِیلَ لَهُ وَ کَیْفَ یُذِلُّ نَفْسَهُ قَالَ یَتَعَرَّضُ لِمَا لَا یُطِیقُ.

ترجمه : امام صادق(علیه‏السلام) فرمودند: سزاوار نیست که مؤمن خود را خوار و ذلیل کند. به حضرت عرض شد چگونه مومن خود را خوار و ذلیل می کند؟ حضرت فرمودند: دست به کاری می‏زند که توان انجام آن را ندارد.

📚 کافی ج ۵ ص ۶۳

#متخصص
#تخصص

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۶ ، ۰۳:۰۱
سید حسین کشفی



🔻آیت الله حاج شیخ نصر الله شاه آبادی :

🔸 بارها از مرحوم والد شنیدم ـ که بر فراز منبر ـ می فرمود: « اگر رضاخان به جای #کشف_حجاب، عده ای از روحانیت را سر می برید و اعدام می کرد؛ در این صورت ضرر به اسلام نمی زد بلکه ریشه اسلام را آبیاری به خون روحانیت کرده بود و به این وسیله دین تقویت می شد. اما او کاری کرد که #حیاء را از بین برد و اسلام یکی از پایه های اساسی اش #حیاء است.  او بوسیله ی کشف حجاب، لطمه ای به اسلام زد که بسیار بزرگ و غیر قابل جبران است ».

🔹 قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْحَیَاءُ وَ الْإِیمَانُ کُلُّهُ فِی قَرَنٍ وَاحِدٍ فَإِذَا سُلِبَ أَحَدُهُمَا اتَّبَعَهُ الْآخَر

ترجمه: پیغمبر خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمود: حیاء و ایمان هر دو در یک سوى قرار دارند، هر گاه یکى از آن دو از فردى ربوده شود، دیگرى هم به دنبالش برود.

📚معانی الأخبار، ص: ۴۱

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۶ ، ۰۲:۵۹
سید حسین کشفی


🔻 یک روحانی و مبلغ دین که لباس پیامبر برتن میکند باید بین مردم پیامبر گونه رفتار کند و با اخلاق و رفتارش #جذب_کننده به دین و روحانیت باشد.

🔸 در این میان بعضی از روحانیون به خاطر اخلاق های ناپسندی مثل تکبر و ... #دافعه دارند.

🔹 عده ای دیگری هم که دوست دارند #جذاب باشند، راه را به اشتباه می روند و هدف، وسیله را برایشان توجیه می کند.
یکی #بیلیارد باز می شود و کلاسهای آموزش بیلیارد می گذارد، دیگری دانشجوی #موسیقی میشود، یکی فقط از رحمت خدا می گوید و گویا نمی داند پیامبر "بشیرا و نذیرا" برای مردم مبعوث شدند.

این اعمال و رفتارهای سلیقه ای را می توان "بی دینی به نفع دین" نام گذارد و همه نشان از #جهل و نادانی دارد که پیامبر اکرم فرمود جهل مجتهد #آفت_دین است.

پ ن : یک اخلاق ناهنجار از یک عالِم و یک عمل خلاف از یک نفر طلبه، آن قدرى که کمک مى کند در فساد اخلاق و اعمال مردم، کمتر چیزى مى تواند آن قدر کمک کند.
 امام خمینی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۶ ، ۰۲:۵۷
سید حسین کشفی