سنابرق

یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی و سید علی کشفی

سنابرق

یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی و سید علی کشفی

سنابرق

بسم الله الرحمن الرحیم
یکاد سنابرقه یذهب بالابصار*

در تاریکی ها و سردرگمی های این زمانه ی شگفتی آور دست به دامان آیات قرآن و احادیث شریفه و نوشته ها و تعالیم علما و اولیاءالله، با بهره گیری از علوم دینی کوشیدیم درخششی پدیدآوریم و آن را با الهام از شرح دعای رجبیه ی جدبزرگوارمان علامه کشفی* ، سنابرق نام نهادیم که راهگشای قلبهای سلیم باشد.
خواستیم مرواریدهای نابی را که از دریای بیکران کتب و منابع دینی اصطیاد کرده ایم با شما شریک شویم.
حیفمان آمد نگاره های زیبا از دستخط و تصاویر علما ی قدیم و معاصر را تنهایی ببینیم.
گاهی غیرت دینیمان پاسخگوی صریح، قاطع و واضحی برای سوال ها و متنهای تلگرامی شد و ما بر آنیم تا آنچه از سطح سواد طلبه ی ساده ی علوم دینی برمی آید در این مجال هم بگنجانیم. و خرده یادداشت ها و تحلیلهای کوتاهی را که از ذهن کوچکمان میگذرد با شما در میان بگذاریم. و البته که این نوشته ها احتمالا نقص‌ و کاستی دارد. مایه ی افتخار است که منتقدان و صاحب نظران در این راه یاری صمیمانه خود را از ما دریغ ننمایند. باشد که با کمک یکدیگر سلاح درخشانی بسازیم که در تاریکیها راهگشا بوده و سبب رضایت پیامبر صلی​ الله علیه و آله و ائمه عصمت و طهارت را فراهم آوریم و معنای عالی سخن شاعر شویم که فرمود؛
"از سنا برق آتش شمشیر
عرشیان را سنا فرستادی"*


* سوره مبارکه نور آیه 43
نزدیک است که درخشش آن (نور رعد و برق) چشم ها را از بین ببرد.
* سنابرق فی شرح البارق من الشرق اثر علامه سید جعفر کشفی
*دیوان خاقانی. قطعه321

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۱۱ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است


🔻گویند #ظل_السلطان فرزند ناصر الدین شاه قاجار سی سال حاکم اصفهان بود. و در این مدت نزدیک به ۵۰ اثر و بنای تاریخی و باغ ایرانی باقی مانده از عهد صفوی به فرمان او تخریب شد.
انصافا اگر ظل السلطان حاکم اصفهان نمی شد، اصفهان امروز نصف جهان دیگری بود، نصف جهانی به معنای واقعی !

🔸حال ما هم به زبان حال و قال گوییم اگر #افراطیون #جناح_چپ و #راست و سایت ها و کانال های تلگرامیشان #سکوت اختیار کنند ، چه اتفاقی می افتد؟! جدای از آن که این نزاع ها تیشه به همه دستاورد های نظام جمهوری اسلامی می زند، لا اقل آن است که سکوت تندروها موجب #آرامش جامعه می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ تیر ۹۶ ، ۰۸:۲۰
سید حسین کشفی

🔴آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی مصاحبه ای را با یکی از نشریات خبری عرب زبان درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی انجام دادند که بازتاب فراوانی داشت.
🔻معظم له درباره قضیه فلسطین و قدس چنین گفتند:
🔹مساله فلسطین، مساله تمام مسلمانان است، و ما همیشه از آن دفاع کرده ‌ایم.
🔸 باید پرسید این تعداد یهودیان اندک چگونه می ‌خواهند بر یک میلیارد مسلمان پیروز شوند؟
من از همین جا، مسلمانان را به اتحاد با یکدیگر فرا می ‌خوانم و از آنان می‌ خواهم به ریسمان الهی چنگ زنند و پراکنده نشوند.
🔹 استعمارگران متوجه شدند که اتحاد مسلمانان با یکدیگر تا چه حد اهمیت دارد، و به همین دلیل تصمیم گرفتند این اتحاد را از بین ببرند تا اسرائیل بتواند به اشغالگری خود ادامه دهد
🔸 اما ما مسلمانان با اتحاد خود تصمیمات و توطئه ‌های استعمارگران را نقش بر آب می‌ کنیم تا سرزمین فلسطین به ملت مظلومش و قدس شریف به مسلمانان بازگردد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۶ ، ۲۰:۱۰
سید حسین کشفی



🔻آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به فرمان حضرت امام (ره) #روز_قدس و روز دفاع از #فلسطین نامیده شده است . با توجه به این که بخشی از اهالی فلسطین سنی های متعصبی هستند ، و مسئولان ارشد آنان بر ضد شیعه و سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران عمل کرده اند، با این وجود، دلیل حمایت از آنان چیست؟

🔸همین سوال برای برخی از شیعیان در عصر امام باقر علیه السلام پیش آمد. چون شغل برخی از آنان مرتبط با سلاح های جنگی بود، و آنان شمشیر ها و نیزه ها را به حکومت شام که افراد ناصبی و دشمن اهل بیت بودند، می فروختند. اما از طرف دیگر شامی ها با رومی ها که دشمن مشترک همه ی مسلمانان بودند، در حال جنگ بودند.

🔹 هند سراج گوید: من به امام محمّد باقر علیه السّلام عرض کردم : خداوند به شما خیر دهد، من مردى هستم که کارم فروش اسلحه است، و با خود به شام مى‏برم و به اهل آن دیار مى‏فروشم، اما از آن وقت که خداوند مرا به حقّ آگاه ساخت و شیعه شدم، از این کار ناراحت و دل نگرانم، گفتم: دیگر براى دشمنان خدا اسلحه نبرم.
امام باقر در جواب فرمودند:
«احْمِلْ إِلَیْهِمْ فَإِنَّ اللَّهَ یَدْفَعُ بِهِمْ عَدُوَّنَا وَ عَدُوَّکُمْ یَعْنِی الرُّومَ وَ بِعْهُمْ»
به سوی آنان سلاح حمل کن و به آنها بفروش، زیرا خداوند به وجود آنان دشمنان ما و آنها ـ رومیان ـ را دفع مى‏کند.

📚 الکافی ج : ۵ ص :۱۱۲

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۶ ، ۲۰:۰۶
سید حسین کشفی



🔻آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
«فلاسفه و عرفای بزرگ، هم از نظر معنوی و هم از نظر علمی با نظر عظمت و اعجاب به مرحوم #مجلسی نگاه می کردند.
آقای #شاه_آبادی، #فیلسوف و #عارف سطح بسیار بالایی بود. آقای حاج شیخ نصر الله فرزند ایشان می گفت: من اصفهان رفته بودم. پدرم از من پرسید: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: نه، نرفتم . پدرم گفت: پس برای چه رفتی اصفهان؟!»
 (جرعه ای از دریا ج ۳ ص ۲۵۵)

🔸نمونه ای دیگر از توجه مرحوم آیت الله العظمی شاه آبادی نسبت به علامه مجلسی و کتاب شریف #بحار_الانوار ، مطلبی است که در کتاب #شذرات_المعارف بیان نموده اند:

🔹«نقل شده که بعضی خواب دیده اند مرحوم مجلسی طاب ثراه را و از امور وارده بر ایشان بعد از موت ، از آن جناب سوال نموده و ایشان فرموده اند: که بعد از ارتقاء روح، من را در معرض عرض الهی در آوردند و از من سوال کردند چه آورده ای؟ عرض کردم بحار الانوار. پس سوال شد دیگر چه آورده ای؟ ساکت شدم. پس خطاب شد که نزد ما چیزی داری و آن سیبی است که به طفل یهودی داده ای و این دستگاه برزخی به سبب آن سیب است.

توضیحاً عرض می شود که شخص خواب بیننده گمان کرده است چون ترتیب اثری بر بحار الانوار داده نشده و بر آن سیب ترتیب اثر داده شده، بحار الانوار مورد قبول واقع نشده! لکن نه چنین است ، بلکه مورد اثرش برزخ نبوده است.
چون علم باید در جبروت ظاهر شود؛ و به عبارت اخری ، چون بحار الانوار مشتمل بر علوم حقایق و معارف است و لامپ برزخ ، کوچک است نمی تواند نور علم را نمایش دهد. بلکه لامپ ملکوت هم قاصر است از این اظهار و لامپ جبروت می تواند نمایش نور توحید دهد.
لذا در مطَّلَع، بحار الانوار مسکوت عنه شده و نور احسان که لامپ برزخ می تواند آن را نمایش دهد مورد لطف واقع شده است.»
(شذرات المعارف ص ۱۲۴)

📌 ۲۷ ماه مبارک رمضان ، سالروز وفات مرحوم علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۶ ، ۲۲:۴۲
سید حسین کشفی

آیا نوشته ها و مطالب دکتر شریعتی مورد تایید است؟؟

پاسخ علامه طباطبایی :


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۶ ، ۰۹:۳۲
سید حسین کشفی



🔻از جمله مشکلات جدی جامعه ی ما، ورود #غیر_متخصص در مسائل است.
افرادی که نه سواد دانشگاهی آن چنانی دارند و نه در حوزه پای درس بزرگان زانو زده اند، اما #توهم_متخصص_بودن و #خود_متخصص_پنداری سبب گردیده تا در #سایر مباحث اظهار نظر کنند. و در این میان، مسائل دینی از همه مظلوم تر!

🔸با این که دین مطابق با فطرت بشر است و مفاهیم دینی با فهم بشر منطبق است . اما #استنباط این که دین چه می گوید ، کار هر کسی نیست. مگر نه این که آیات قرآن و روایات اهل بیت همگی به زبان عربی است و حد اقل آن است که انسان آگاهی به زبان عربی داشته باشد.
 چه برسد به آن که برای استنباط یک حکم شرعی آگاهی به مبانی مختلف فقهی و اصولی و رجالی و ... لازم است. و لذا با خواندن چند صفحه از نهج البلاغه و قرآن کریم کسی #دین_شناس نمیشود.
بلکه یک فقیه _ با سالها تتبع و تفکر و غور در آیات و روایات و تاریخ و سیره و به دست آوردن مبانی _ می تواند مذاق شارع را کشف کند و حکم شرعی را استنباط نماید.

🔹برای توجه به اهمیت #اجتهاد، اشاره کوتاهی نسبت به بخشی از مسایل مربوط به استباط از یک روایت میکنم:

 برای بررسی هر روایتی لازم است از جهات مختلف (سند . دلالت . جهت)  روایت را مورد بررسی قرار داد . تا به حجیت رسیده و یک فقیه به آن فتوا دهد. در هر کدام از این جهات مبانی بسیاری وجود دارد که برای نمونه عرض میشود:

۱ـ سند حدیث
در مورد بررسی سند یک حدیث بعضی قایل به لزوم بررسی سند هستند و بعضی گویند کتب حدیثی مشهور و معتبر مثل کتب اربعه  نیازمند به بحث سندی ندارد.
مباحثی مثل حجیت خبر واحد . مشایخ ثقات . اصحاب اجماع , کثرت روایت اجلاء , شیخ اجازه , توثیقات عامه کتاب کامل الزیارات و کتاب تفسیر قمی . عمل به روایت حسن و موثقه . عمل به روایت مجهول و  ... از مباحثی است که در سند حدیث بحث میشود.
همه ی این ها مباحث کلی حدیث و رجال است. بحث دیگر بررسی تک تک رجال حدیث است مثلا سهل بن زیاد ثقه هست یا نه ..  ؟ 

۲ـ  دلالت حدیث
بعد از بحث از سند نوبت به دلالت یک حدیث میرسد
برای این بخش تسلط کامل به علم صرف و نحو و معانی بیان لازم هست... هم چنین علم لغت .. و مباحثی مثل این که آیا امر دلالت بر وجوب دارد یا خیر , یا جملاتی خبری که در مقام طلب استعمال میشوند و... از مباحث دلالی حدیث شمرده می شوند.

در مرحله بعد که سند و دلالت بررسی شد , حالا باید ببینیم روایت متعارضی هم وجود دارد یا خیر .. این اول یک بحث جنجالی است.
در روایت متعارضین بعضی قائل به تساقط و بعضی قائل به تخییر و بعضی دیگر قائل به رجوع به روایت دارای ترجیح و مزیت شده اند.

۳_ جهت حدیث
در این قسمت بحث می شود که آیا حدیث بر وجه تقیه صادر شده است یا خیر؟

📌نتیجه گیری :
۱) روحیه مطالبه گری و سوال از علت و دلیل احکام خیلی خوب است ، اما این سوال باید از متخصص دین یعنی فقهاء باشد.

۲) به افرادی که تخصص در مسائل فقهی و حدیثی ندارند اعتماد نکنیم.
نیازی به تعیین مصادیق هم ندارد، ضمیر مرجع خودش را پیدا می کند!!   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۶ ، ۰۹:۲۶
سید حسین کشفی



🔻#شب_قدر ، شب #دعا و مناجات و راز و نیاز در درگاه الهی است. اهل بیت علیهم السلام در روایات بسیاری، آدابی را برای دعا کردن ذکر نموده اند. با رعایت آن آداب، دعا به هدف استجابت نزدیک تر می گردد.

🔸 مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی در ابتدای کتاب مفتاح الفلاح شیخ بهائی، مجموعه ی این #آداب را به ترتیب زیر ذکر نموده اند :

۱) دعا با "بسم الله الرحمن الرحیم" شروع شود.

۲) ستایش خداوند متعال به جهت نعمت های او و شکر گزاری بر این نعمت ها، انجام گردد.

۳) صلوات بر پیامبر و آل پیامبر فرستد.

۴) استغفار از گناهان کند.

۵) از گناهان خویش ، پناه به خداوند ببرد.

۶) این دعا را بخواند : یَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَیَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ یَا مَنْ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ یَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى یَا مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ء

۷) سه بار این دعا را تکرار کند : یَا مَنْ یَفْعَلُ مَا یَشَاءُ وَ لَا یَفْعَلُ مَا یَشَاءُ أَحَدٌ غَیْرُه‏

۸) حاجاتش را ذکر کند.

۹) سپس این عبارت را بخواند: ِ مَا شَاءَ اللَّهُ کَانَ وَ مَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُن

۱۰) در انتها بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد.

🔹 سپس آیت الله روحانی می نویسد: این دعا که در ذیل ذکر می گردد، تمامی موارد #آداب_دعا در آن رعایت شده است:

        بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله علی نعمائه و آلائه و نشکره شکر المعترف بالعجز عن شکره، اللهم صل علی محمد و آل محمد افضل ما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم انک حمید مجید
رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخاسِرینَ، اللهم أَعِذْنَا من ذنوبنا و أَجِرْنَا من سَیِّئَاتِنَا و اغفر لنا و ارحمنا انک انت الغفور الرحیم و ارحم الراحمین
یَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَیَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ یَا مَنْ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ یَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى یَا مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ء
یَا مَنْ یَفْعَلُ مَا یَشَاءُ وَ لَا یَفْعَلُ مَا یَشَاءُ أَحَدٌ غَیْرُه‏ (ثلاث مرات)
ثم یدعو ...
ثم یختم الدعاء بقوله : مَا شَاءَ اللَّهُ کَانَ وَ مَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُن و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم ، و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۶ ، ۰۹:۱۷
سید حسین کشفی


 
🔻در فاصله ی ضربت خوردن امیرالمومنین علیه السلام در سحر نوزدهم ماه رمضان، تا شهادت حضرت در شب بیست و یکم ماه رمضان، از امیر المومنین وصایا و روایات پر اهمیتی صادر گردیده است.

🔸از جمله وصایای آن حضرت "خوب بودن روابط مومنان و ایجاد #صلح و #آشتی در میان آنان" است.
سید رضی در نهج البلاغه گوید :
و من وصیة له ع للحسن و الحسین ع لما ضربه ابن ملجم لعنه الله‏...  أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّکُمَا ص یَقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَ الصِّیَام.

ترجمه : شما را، و تمام فرزندان و خاندانم را، و کسانى را که این وصیّت به آنها مى‏رسد، به ترس از خدا، و نظم در امور زندگى، و ایجاد صلح و آشتى در میانتان سفارش مى‏کنم، زیرا من از جدّ شما پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که مى‏فرمود: اصلاح دادن بین مردم از عموم نماز و روزه بهتر است.

📌بیاییم به وصیت امیرالمومنین علیه السلام جامه عمل بپوشانیم و رفتار و گفتارمان به نحوی باشد که سبب الفت و انس بیشر مردم گردد و از #اختلاف و #تفرقه و #دوقطبی کردن جامعه بپرهیزیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۶ ، ۰۹:۱۴
سید حسین کشفی



🔻آیا می دانستید اگر در شبهای قدر با شخصی از برادران ایمانی #قهر باشیم و از او #کینه ای داشته باشیم ، خداوند توبه ی ما را نمی پذیرد؟

🔸 شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می فرمایند که فرمودند :
رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ الْأَصَبُّ وَ شَهْرُ شَعْبَانَ تَتَشَعَّبُ فِیهِ الْخَیْرَاتُ وَ فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ تُغَلُّ الْمَرَدَةُ مِنَ الشَّیَاطِینِ وَ یُغْفَرُ فِی کُلِّ لَیْلَةٍ لِسَبْعِینَ أَلْفاً فَإِذَا کَانَ لَیْلَةُ الْقَدْرِ غَفَرَ اللَّهُ لِمِثْلِ مَا غَفَرَ فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى ذَلِکَ الْیَوْمِ إِلَّا رَجُلٌ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ أَخِیهِ شَحْنَاءُ فَیَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْظِرُوا هَؤُلَاءِ حَتَّى یَصْطَلِحُوا
ترجمه : رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود ماه رجب شهر اللَّه الاصب است و آن را اصب گویند از این جهت که رحمت خدا در این ماه بر بندگان میریزد و در ماه شعبان خیرات منشعب و پراکنده شود و شیوع یابد. و در روز اول ماه مبارک رمضان لشکرهاى شیاطین در غل و زنجیر شوند و در هر شبى از شبهاى ماه مبارک رمضان هفتاد هزار بنده را خدا بیامرزد و چون شب قدر شود حقتعالى بقدر آنچه در ماه رجب و شعبان و رمضان تا آن شب قدر آمرزیده است بیامرزد بغیر آن مردى که میان او و برادر دینى او عداوتى باشد پس بفرماید بفرشتگان او را مهلت دهید تا با برادرش آشتی و صلح کند .

🔹از همین جهت است که در روایت دیگری از رسول خدا وارد شده است :
«کسى که براى آشتى دادن دو نفر گام بردارد، فرشتگان خدا پیوسته درود و صلوات خود را بر او نثار کنند تا باز گردد، و پاداش #شب_قدر را به او خواهند داد»
 
📌 اگر با شخصی از فامیل یا دوستان قهر هستیم و کدورتی به میان آمده است، با یک تماس یا پیامک قهر را پایان دهیم و مشمول رحمت و غفران الهی در این شب عزیز گردیم.
 التماس دعا

📚 عیون‏أخبارالرضا(ع) ج : ۲ ص ۷۱  ،  ثواب‏الأعمال ص : ۲۸۸   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۶ ، ۰۹:۱۳
سید حسین کشفی



◀️ یکی از مشکلات جدی جامعه ی ما ، ورود غیر متخصص در مسائل است. همه احساس می کنند باید در همه ی مباحث دینی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و .... اظهار نظر کنند.
در این میان مسائل دینی مظلوم تر از همه واقع شده است. افرادی که حتی سواد خواندن متن عربی و ترجمه آن را ندارند، به خود اجازه می دهند در مباحث دین ورود متخصصانه و همراه با استنباط و اجتهاد! داشته باشند.

🔻کتاب "حجاب شرعی در عصر پیامبر" یک نمونه از ورود غیر متخصص در مسائل اجتهادی است. آقای ترکاشوند مولف کتاب با این که به گزاره‌هایی در فقه، و به شکل عام‌ به مطالبی درون دینی استناد می‌کند، اما هیچ بهره‌ای از روش ندارد؛ صرفا فیش‌هایی را ارائه می‌کند و بدون اتکا به دانش لازم برای تدوین یا نتیجه‌گیری، نتیجه می‌گیرد.  

🔸نوشتاری از ایشان با عنوان "فقیه قرن هشتم! اولین قائل به  پوشش مو" منتشر شده است، که نمونه ای از اشتباهات فاحش این کتاب است.
بخش هایی از این نوشتار را نقل می کنم و سپس به نقد آن خواهم پرداخت:

🔹 «« حقیقت این است که از ابتدای تأسیس فقه جعفری و ظهور فقهای بزرگ، تا قرن هشتم هجری، کسی از فقها هیچ عبارتی در باره "موی" سر و "لزوم پوشش آن" مطرح نکرده است! و در واقع (به جز عبارتی از قاضی ابن‏ براج که مبهم نیز می‏نماید) اوّلین فقیهی که رسماً بحث پوشش مو را وارد موضوعات فقهی کرد و نیز نسبت به استتار آن نگاه مثبتی داشت، "شهید اول" بود. شهید اول در قرن هشتم هجری می‏زیست و متوفی به سال 786 است، یعنی اولین فقیه شیعی که به مقوله ستر موی! سر پرداخته، حدود  هفت و نیم قرن پس از رسول الله(ص) و حدود شش قرن پس از امام جعفر صادق زندگی می‏کرده است!
محمدصادق روحانی از فقهای معاصر که خود معتقد به وجوب پوشش مو است می‏گوید: به ظاهرِ عبارات اکثر فقهای امامیه، این‏گونه منسوب است که آنان پوشش مو را واجب نمی‏دانستند و نیز گروهی از بزرگان امامیه از صدور رأی در این باره خودداری کرده‏اند:
(الشعر: فقد نسب الی ظاهر عبارات اکثر الاصحاب: انه لایجب ستره، و عن جماعة من الاکابر التوقف فیه. و یدل علی وجوب ستره خبر الفضیل عن ابی‏جعفر قال: صلت فاطمة فی درع و خمارها علی رأسها لیس عیها اکثر ممّا وارت به شعرها و اذنیها. فإنه ظاهر فی ان هذا هو الواجب) . »»

🔸اما نقد مطلب فوق :
هر شخصی مراجعه ای به کتاب گرانسنگ فقه الصادق تالیف فقیه عالیقدر آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی بنماید متوجه می شود که بحث ایشان درباره ی "پوشش زن در نماز" است. و پر واضح است که بحث پوشش زن در نماز و پوشش زن در مقابل نامحرم دو مقوله جدای از هم می باشند.
در  متن مذکور هم شاهدی بر این مطلب وجود دارد ، چرا که روایتی که مورد استشهاد قرار گرفته است در رابطه با نماز حضرت زهرا سلام الله علیها و پوشش آن حضرت در نماز می باشد. (صلت فاطمة فی درع ....)

🔹در هر صورت شکی در این معنا نیست که یکی از مسائل اجماعی بین فقهاء شیعه در تمام اعصار و قرون، بلکه جمیع مذاهب اسلامی مساله ی "حجاب سر و موی آن و گردن و بدن" بانوان است.
مرحوم آیت الله العظمی خویی در این باره گویند: " لا إشکال فی وجوب ستر المرأة تمام بدنها مع قطع النظر عن الوجه و الکفین عمن عدا الزوج و المحارم إجماعاً، بل و ضرورة" (موسوعة الإمام الخوئی؛ ج ۱۲ ص: ۶۲)
تعبیر به ضروری بودن مساله، نشان دهنده ی آن است که حجاب سر و بدن نه تنها بین فقهاء شیعه بلکه بین جمیع مسلمین امری قطعی میباشد.

🔸و لذا این ادعا که «اوّلین فقیهی که بحث پوشش مو را وارد موضوعات فقهی کرد شهید اول بود» در غایت ضعف است. ذکر اقوال فقهای متقدم از حوصله این نوشتار خارج است اما جهت نقض این ادعا، کلام شیخ طوسی را دراین باره از کتاب مبسوط نقل خواهم کرد:
« فأما المرأة الحرة فإنه یجب علیها ستر رأسها و بدنها من قرنها إلى قدمها، و لا یجب علیها ستر الوجه و الکفین و ظهور القدمین.»
بر زن آزاده واجب است تمام سر و بدن خود را (غیر از صورت و کف دست و روی پا)بپوشاند.
 (المبسوط فی فقه الإمامیة؛ ج‌۱ ص: ۸۷)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۶ ، ۰۹:۱۱
سید حسین کشفی