سنابرق

یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی و سید علی کشفی

سنابرق

یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی و سید علی کشفی

سنابرق

بسم الله الرحمن الرحیم
یکاد سنابرقه یذهب بالابصار*

در تاریکی ها و سردرگمی های این زمانه ی شگفتی آور دست به دامان آیات قرآن و احادیث شریفه و نوشته ها و تعالیم علما و اولیاءالله، با بهره گیری از علوم دینی کوشیدیم درخششی پدیدآوریم و آن را با الهام از شرح دعای رجبیه ی جدبزرگوارمان علامه کشفی* ، سنابرق نام نهادیم که راهگشای قلبهای سلیم باشد.
خواستیم مرواریدهای نابی را که از دریای بیکران کتب و منابع دینی اصطیاد کرده ایم با شما شریک شویم.
حیفمان آمد نگاره های زیبا از دستخط و تصاویر علما ی قدیم و معاصر را تنهایی ببینیم.
گاهی غیرت دینیمان پاسخگوی صریح، قاطع و واضحی برای سوال ها و متنهای تلگرامی شد و ما بر آنیم تا آنچه از سطح سواد طلبه ی ساده ی علوم دینی برمی آید در این مجال هم بگنجانیم. و خرده یادداشت ها و تحلیلهای کوتاهی را که از ذهن کوچکمان میگذرد با شما در میان بگذاریم. و البته که این نوشته ها احتمالا نقص‌ و کاستی دارد. مایه ی افتخار است که منتقدان و صاحب نظران در این راه یاری صمیمانه خود را از ما دریغ ننمایند. باشد که با کمک یکدیگر سلاح درخشانی بسازیم که در تاریکیها راهگشا بوده و سبب رضایت پیامبر صلی​ الله علیه و آله و ائمه عصمت و طهارت را فراهم آوریم و معنای عالی سخن شاعر شویم که فرمود؛
"از سنا برق آتش شمشیر
عرشیان را سنا فرستادی"*


* سوره مبارکه نور آیه 43
نزدیک است که درخشش آن (نور رعد و برق) چشم ها را از بین ببرد.
* سنابرق فی شرح البارق من الشرق اثر علامه سید جعفر کشفی
*دیوان خاقانی. قطعه321

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

روز جهانی بدون دخانیات

چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۱۸ ب.ظ

 🔻ورود دخانیات به جامعه اسلامی و پذیرش آن از سوی برخی فقهاء، نه تنها استقبال شدید مسلمین را درپی داشت، بلکه به عنوان نخستین شبهه حکمیه مالانص فیه، راه جدید و افق تازه ای را پیش روی فقه و اصول گشود و موجب اختلاف نظر شدید میان فقها گردید .

 و از همان نخست حکم استعمال دخانیات یا به قول فقها شرب توتون(۱) و تنباکو از حلیت مطلق - حتی به هنگام روزه داری - تا حرمت مطلق در نوسان ماند.

چه این مسئله مهم که به واقع نشانه آشکار نقش عقل و عرف در استنباط احکام بوده و هست، ابتدا وجه تمایز میان اخباریون که می گفتند هر محصول تازه از فرنگ آمده ای بدعت در دین و تشّبه به کفار است، با اصولیون که معتقد بودند اصل بر اباحه و برائت است، به شمار آمد، به ویژه در زمانی که توتون، خالص و عاری از مواد سمی امروز بود و به قول فقهاء وقت ، موجب شادی و نشاط در عبادت می شد .

امروز نیز برخی از همان اصولیون برپایه قواعد فقهی لاضرر و لاضرار، لاسرف و لااسراف، حرمت لهو و ... حکم به حرمت استعمال و خرید و فروش آن می دهند...


  🔹نقل است یکی ازعلمای عصر رساله ای در حرمت شرب توتون نوشت و آن را در پارچه ای پیچید و برای علامه مجلسی فرستاد . مجلسی گرفت و خواند، سپس رساله را پس فرستاد و برای آن عالم پیغام فرستاد که از رساله ی تو چیزی برایم مفید نبود مگر آن پارچه ، که آن را نیز برداشتم تا تنباکوی خود را در آن نگاه دارم. (بحارالانوار، ج ۱۰۲، ص ۱۰۴)


📌این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که حتی فقهای موافق با شرب توتون نیز با استناد به روایاتی که دلالت بر کراهت رفتن به مساجد پس از خوردن خوراکی های بدبو و موذی دارد ، استعمال دخانیات در اماکن عمومی را - به سبب آزار مردمان - مکروه میدانند . 

(محمدتقی مجلسی، لوامع صاحبقرانیه، ج ۳، ص۲۶۷)


(۱)مقصود از شرب توتون فقط سیگار و قلیان است و شامل تریاک و وافور و... نمی باشد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۰
سیدعلی کشفی

نظرات  (۱)

بسیار عالی استفاده کردم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی