سنابرق

یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی و سید علی کشفی

سنابرق

یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی و سید علی کشفی

سنابرق

بسم الله الرحمن الرحیم
یکاد سنابرقه یذهب بالابصار*

در تاریکی ها و سردرگمی های این زمانه ی شگفتی آور دست به دامان آیات قرآن و احادیث شریفه و نوشته ها و تعالیم علما و اولیاءالله، با بهره گیری از علوم دینی کوشیدیم درخششی پدیدآوریم و آن را با الهام از شرح دعای رجبیه ی جدبزرگوارمان علامه کشفی* ، سنابرق نام نهادیم که راهگشای قلبهای سلیم باشد.
خواستیم مرواریدهای نابی را که از دریای بیکران کتب و منابع دینی اصطیاد کرده ایم با شما شریک شویم.
حیفمان آمد نگاره های زیبا از دستخط و تصاویر علما ی قدیم و معاصر را تنهایی ببینیم.
گاهی غیرت دینیمان پاسخگوی صریح، قاطع و واضحی برای سوال ها و متنهای تلگرامی شد و ما بر آنیم تا آنچه از سطح سواد طلبه ی ساده ی علوم دینی برمی آید در این مجال هم بگنجانیم. و خرده یادداشت ها و تحلیلهای کوتاهی را که از ذهن کوچکمان میگذرد با شما در میان بگذاریم. و البته که این نوشته ها احتمالا نقص‌ و کاستی دارد. مایه ی افتخار است که منتقدان و صاحب نظران در این راه یاری صمیمانه خود را از ما دریغ ننمایند. باشد که با کمک یکدیگر سلاح درخشانی بسازیم که در تاریکیها راهگشا بوده و سبب رضایت پیامبر صلی​ الله علیه و آله و ائمه عصمت و طهارت را فراهم آوریم و معنای عالی سخن شاعر شویم که فرمود؛
"از سنا برق آتش شمشیر
عرشیان را سنا فرستادی"*


* سوره مبارکه نور آیه 43
نزدیک است که درخشش آن (نور رعد و برق) چشم ها را از بین ببرد.
* سنابرق فی شرح البارق من الشرق اثر علامه سید جعفر کشفی
*دیوان خاقانی. قطعه321

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

صحت تقلید در اصول دین

چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۱۶ ق.ظ


🔹🔸مرحوم آیت الله حاج سید احمد روحانی در کتاب خود می نویسند:

در باب حادی عشر (۱) در مطلع کتاب مرقوم شده است :
أجمعت العلماء علی وجوب معرفت الله بالدلیل لا بالتقلید.

اجماع علما در فروع و مسائل عملیه یکی از ادله به شمار می رود و به اجماع علمای اسلام تا حدی که أصول فقه معین شده است می توان استدلال کرد.
و اما در مباحث #اصول_عقاید استدلال کردن به اجماع هیچ معنا ندارد.
و گذشته از این اگر کسی مکلف شد که در باغ و بستان معینی منزل کند گاهی از روی نشان درست راه می پیماید و خود را به آن بستان می رساند و گاهی از راه غلط می رود لکن خود را به مقصد می رساند.
و هر گاه رسید به مقصد (و فرضا از طریق غلط رفت) آیا عقلا و شرعا با کدام منطق باید به او گفت که تو به باغ و بستان مرکز تکلیف نرسیده ای.
 از این تکلیف به خوبی دانستی که شخص اگر از روی استدلال و یا از روی #تقلید فهمید که باید خدای واحد را بپرستد و شهادت به وحدانیت حق تعالی داد از او قبول است و هیچ منطقی به شخص موحد که از روی تقلید ایمان دارد نمی گوید که ایمان و شهادت تو قبول نیست.
رفتار پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله هم با هیچ کس مطالبه استدلال نبوده است.
 آری در قرآن مقدس مذمت زیادی شده است از آن تقالید که مانع از سعادت و جلوگیر از ایمان شده است.

النتیجه :
جمله اجمعت العلماء کافة علی وجوب معرفه الله بالدلیل لا بالتقلید معنا و محصل صحیحی نمی دهد . خصوصا اگر بیانات شارع را هم ضمیمه کنید کاملا جمله ی غیر مربوطی به نظر خواهد رسید . و الله العالم .

(۱)باب یازدهم از کتاب منهاج الصالح فی مختصر المصباح  للعلامة الحلی


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی